Foto: Peter Mydske / Stortinget

Statsbudsjettet 2026

Publisert av Stefanie Sprong den 16.10.25.

Frivilligheten må løftes som beredskapskraft og samfunnsbygger.

I går la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026. Norges Lotteforbund ønsker å understreke den avgjørende rollen frivillige organisasjoner spiller for samfunnets beredskap, robusthet og psykiske motstandskraft; både i fredstid, krise og krig. 

Frivilligheten – en del av samfunnets beredskap 

Frivillige organisasjoner utgjør en bærebjelke i beredskapen. De er lokalt forankret, raske til å mobilisere og motiverte av fellesskap og ansvarsfølelse. Denne ressursen må tas på alvor. Vi ser med glede at regjeringen i statsbudsjettet 2026 foreslår full momskompensasjon til frivilligheten, og at beredskap og Fforsvaret styrkes. Dette er viktige grep; men de må følges av tydeligere prioriteringer og forutsigbare rammevilkår for de frivillige aktørene som står klare til innsats når samfunnet trenger det mest. 

Bygger robusthet og mestring fra grasrota 

Gjennom aktiviteter, kurs og øvelser over hele landet bidrar Norges Lotteforbund til å utvikle kompetanse, mestring og fellesskap. Våre medlemmer får erfaring i samarbeid, ledelse og praktisk beredskap; ferdigheter som ikke bare styrker individet, men også samfunnet som helhet. 

For unge deltakere gir Norges Lotteforbund en unik arena for å lære om samfunnsansvar, krisehåndtering og personlig robusthet. Å mestre utfordringer sammen med andre bygger selvtillit, trygghet og handlekraft. Dette er verdier som varer livet ut; og som gjør unge mer rustet til å møte framtidens uforutsigbarhet. 

Når vi skaper mestring og robusthet blant mennesker, bygger vi samtidig samfunnets samlede motstandskraft. 

Et felles ansvar for framtidens beredskap 

For å sikre et sterkt og trygt samfunn trengs mer enn strukturer og teknologi; vi trenger mennesker som kan og vil stille opp. Norges Lotteforbund mener at frivilligheten må få en tydeligere rolle i nasjonal og lokal beredskapsplanlegging. Vi etterlyser: 

  1. Langsiktige og forutsigbare tilskudd som sikrer kontinuitet og utvikling. Fragmenterte og kortsiktige støtteordninger svekker muligheten for kontinuitet og profesjonalisering. Vi oppfordrer Stortinget til å etablere egne poster i budsjettet for frivillig nasjonal beredskap. 

  1. Styrket samarbeid mellom myndigheter og frivillighet i planlegging og øvelser. Offentlige forvaltningsnivåer må erkjenne frivillige organisasjoner som strategiske beredskapsaktører, og invitere dem inn i planlegging og øvelser. 

  1. Satsing på kompetansebygging for unge og voksne som ønsker å bidra i samfunnets beredskap. Investering i kurs, utdanning, øvelser og delingsfora er fundamentalt. Det må legges til rette for at frivillige kan følge med i den teknologiske og metodiske utviklingen som gjelder moderne kriseberedskap. 

  1. Tilgang til nødvendig utstyr og støtteordninger for å kunne operere effektivt ved kriser. For at frivillige kan bistå med innsats i en krisesituasjon, må de ha tilgang til egnede og moderne verktøy, materiell, kommunikasjonssystemer og mobiliseringskapasitet. 

  1. Integrasjon i kommuner og lokalsamfunn. Lokale rammer for krisehåndtering må inkludere frivillige i beredskapsplaner. Kommunene må aktivt gjøre bruk av lokale frivillige organisasjoner som ressurser før, under og etter kriser. Vi erfarer at mange kommuner lener seg på en aktør i beredskapsarbeidet. Det er elementært at alle de frivillige beredskapsorganisasjonene inkluderes, slik at vi kan sikre økt ressurser de gangene det er behov for dette.  

  1. Formelle avtaler og system som forenkler samarbeid og ressursbruk. Samarbeidet mellom kommuner, Forsvaret og frivillige organisasjoner må forankres i formelle avtaler. Vår erfaring er at verken kommuner eller Forsvaret i tilstrekkelig grad benytter de ressursene som finnes i lokalsamfunnene rundt dem. Dette skyldes ofte knapphet på egne ressurser og tid;  – men resultatet blir at verdifull frivillig kompetanse og kapasitet forblir ubrukt. En tydelig og forpliktende samarbeidsstruktur vil sikre bedre samordning, mer effektiv ressursbruk og økt robusthet i samfunnet.

 

Avslutning 

Statsbudsjettet 2026 inneholder flere signaler som kan styrke frivilligheten og sikkerheten i Norge. Men ambisjonene må løftes. Norges Lotteforbund er klar til innsats. Vi ønsker å stå som en sterk, forutsigbar og troverdig samarbeidspartner for myndighetene. Vi oppfordrer Stortinget, regjeringen og kommunene til å løfte frivilligheten fra supplement til likeverdig aktør i nasjonal beredskap og samfunnssikkerhet. 

Vi vet at robusthet bygges nedenfra. Derfor må frivilligheten få rom, ressurser og anerkjennelse til å fortsette det viktige arbeidet med å styrke fellesskap, beredskap og troen på egen mestring. 

Vi ser fram til en konstruktiv dialog om hvordan budsjettmidlene kan omgjøres til bedre beredskap, trygghet og deltakelse; over hele landet.

 

Foto: Peter Mydske / Stortinget