Har dere begynt å planlegge foreningens årsmøte?
Årsmøtet er foreningens høyeste myndighet og holdes hvert år innen utgangen av februar måned. I henhold til vedtektene skal det kalles inn med minst 14 dagers varsel; og denne innkallingen skal sendes skriftlig til alle foreningens medlemmer.
For å ha stemmerett må alle foreningsmedlemmer ha betalt kontingent for foregående og inneværende år. Du kan lett se hvem som har betalt kontingenten i Styreweb. Støttemedlemmer og direktemedlemmer har talerett, men ikke stemmerett.
På ordinært årsmøte behandles følgende:
Årsberetning for siste kalenderår
Regnskap for siste kalenderår
Arbeidsplan for kommende kalenderår
Budsjett for kommende kalenderår
Saker lagt frem av styret
Saker lagt frem av medlemmene
Valg av foreningens styre, delegerte til landsmøtet og eventuelt delegerte til andre organisasjoner.
Det skal holdes Landsmøte i 2025; så ikke glem å sette dette på agendaen.
Husk å oppdatere sittende styre i Brønnøysundregisteret!
Tips: Forbundet søker om momskompensasjon på vegne av lokalforeningene. Som del av denne søknaden skal Lotteri- og Stiftelsestilsynet ha signert regnskap av alle i sittende styre 2025 (må være likt Brønnøysundregisteret), revisors beretning samt årsberetning og protokoll fra Årsmøtet. Få dette klart allerede når dere holder på med det under Årsmøtet, så blir jobben med å sende inn dokumentene til nestleder veldig enkelt. Har du spørsmål om momskomp kan du ta kontakt med nestleder@lottene.no .
Det skrives protokoll av årsmøtet, og protokoll og regnskap rapporteres sammen med årsberetningen inn til forbundet gjennom Styreweb.
Årsmøtet trenger ikke være fysisk, og Årsmøtet bestemmer selv om det er beslutningsdyktig basert på lokale forhold. Det viktigste er at det formelle er på plass. Ikke glem, det tidligere dere fastsetter dato for Årsmøtet og inviterer inn medlemmene, dess større sjanse er det for at flere kan delta.